Topic:
Objektif 1) Mengenalpasti punca kesukaran murid-murid untuk menguasai operasi penolakan dalam pecahan. 2) Merancang tindakan yang membolehkan murid-murid menguasai operasi penolakan melibatkan pecahan. 3) Meningkatkan kemahiran murid bagi operasi penolakan dalam pecahan. 4) Mengubah teknik pengajaran guru dalam operasi tolak dalam pecahan. 5) Background of Research/ Literature Review/ Isu Kajian Matematik merupakan matapelajaran teras. Penguasaan matapelajaran ini perlu bermula pada peringkat sekolah rendah kerana pada peringkat ini murid perlu bermula pada peringkat ini murid perlu diperkukuhkan dengan kemahiran konsep asas tambah, tolak, darab dan bahagi. Dalam kajian ini, pengkaji mendapati murid-murid begitu lemah menguasai operasi pecahan melibatkan asas penolakan. Factor inilah yang menyebabkan murid tidak dapat menguasai kemahiran yang berkaitan dengan operasi pecahan terutamanya dalam soalan berbentuk penyelesaian masalah. Dalam tinjauana awal terhadap soalan latihan dan kerja rumah yang diberi, pengkaji mendapati pelajar menghadapi masalah menyelesaikan soalan operasi tolak dalam bentuk lazim jika melibatkan pecahan. Untuk mengukuhkan kebimbingan ini, pengkaji memperbanyakkan soalan operasi tolak yang melibatkan pecahan dalam ujian bulanan. Berdasarkan pemantauan terhadap langkah pengiraan yang dibuat, pelajar melskuksn kesalahan semasa membuat operasi tolak yang kukuh. Bagi pelajar yang boleh menjawab dengan betul, langkah pengiraannya tidak bersesuaian dann mengambil masa yang lama. Sehubunganitu, satu kajian tindakan dijalankan bagi membantu pelajar dalam aspek kemahiran operasi tolak yang melibatkan pecahan. Sebenarnya, banyak teknik yang boleh digunakan bagi menyelesaikan masalah ini.
Methodologi kaedah yang digunakan dalam kajian ininadalah melalui soal selidik. Soal selidik adalah suatu senarai soalan yang dicetak dan bertujuan untuk maklumat mengikut objektiff kajian. Soal selidik dilakukan untuk mendapatkan semua data yang diperlukan.
Sample kajian Kajian ini melibatkan 30 orang pelajar tahun 4 yang terdiri daripada 15 pelajar lelaki dan 15 pelajar perempuan. Intsrumen kajian Soal selidik Soal selidik merupakan satu intrumen untuk mengumpul data secara formal. Soal selidik perlu memenuhi objektif atau soalan yang hendak dikaji. Terdapat beberapa jenis soalan dalam soalan soal selidik. Antaranya ialah, skala Likert, Dichtomous, Rank Order, inventory Kendiri dan sebagainya. Kelemahan dan kelebihan soal selidik. Terdapat beberapa kelebihan dan kelemahan menggunakan teknik soal selidik sebagai alat pengumpulan data. Berikut adalah anatara kelebihan menggunakan teknik soal selidik; i.
Melibatkan kos yang rendah apabila maklumat yang diperolehi dadalah dari orang ramai. ii. Responden boleh menjawab mengikut kesesuaian masa mereka. iii. Maklumat yang diperolhi mudah untuk dianalisa. Antara kelemahan yang terdapat pada teknik soal selidik adalah seperti berikut; i. Tiada ruang maklumat tambahan. ii. Tidak boleh melakukan susulan pantas