13214545 Penyediaan Benih Cili Padi

  • June 2020
  • PDF

This document was uploaded by user and they confirmed that they have the permission to share it. If you are author or own the copyright of this book, please report to us by using this DMCA report form. Report DMCA


Overview

Download & View 13214545 Penyediaan Benih Cili Padi as PDF for free.

More details

  • Words: 166
  • Pages: 1
Penyediaan Benih Cili Padi Kaedah moden bagi mendapatkan benih cili padi yang sihat dan bebas dari pathogen kulat atau bacteria mahupun repirasi tinggi. a) b)

c)

Selepas mengestrak benih cili padi dari biji cili padi, anda perlu menjemurkan benih cili padi sehingga kering. Kemudian,dengan menggunakan mangkuk atau cawan rendamkan benih cili padi kedalam air suam 50˚C.biarkan selama 4 jam. Cara ini bertujuan untuk membunuh pathogen kulat atau bacteria. Selepas itu benih cili di jemurkan sekali lagi untuk menghilangkan cecair melekit dari biji benih tersebut. Ianya bertujuan untuk menambah respirasi dan kadar serapan air. Kadar pertumbuhan cili padi akan menjadi cepat dan tahan penyakit dari segi kulat dan bacteria.

Kaedah ini sangat penting bagi mengelakan pokok cili anda yang telah berumur30- 90 hari mati kerana batang dan akar telah dijangkiti kulat dan menyebabkan wujudnya bintik-bintik putih spora pada dahan dan daun cili. Tidak sampai 150 hari pokok cili padi anda akan mati. Anda akan kerugian banyak kos termasuk baja,gaji dan paling penting sekali masa terbuang begitu sahaja.

Related Documents