4902456-business-proposal-lengkap.docx

  • October 2019
  • PDF

This document was uploaded by user and they confirmed that they have the permission to share it. If you are author or own the copyright of this book, please report to us by using this DMCA report form. Report DMCA


Overview

Download & View 4902456-business-proposal-lengkap.docx as PDF for free.

More details

  • Words: 5,986
  • Pages: 51
Terlebih dahulu, kami mengambil kesempatan ini untuk memanjatkan setinggi-tinggi kesyukuran kehadrat Illahi kerana dengan izin dan limpah kurnianya dapat menyiapkan proposal ini dengan jayanya. Kami juga ingin mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan jutaan terima kasih di atas segala jasa dan pengorbanan yang telah diberikan oleh rakan taulan kerana tanpa panduan dan tunjuk ajar beliau, kami yakin proposal ini tidak dapat disempurnakan sebagaimana yang dikehendaki dan dalam tempuh yang telah ditetapkan. Walaupun pada peringkat awal pihak kami menghadapi masaalah untuk membuat proposal ini tetapi kini alhamdulillah, ianya dapat di atasi dengan usaha yang keras dan komitmen yang jitu dari kumpulan kami. Terima kasih juga kepada salah sebuah perniagaan dalam bidang hiburan yang sudi memberikan sedikit maklumat mereka berkaitan dengan perniagaan yang telah diuruskan oleh mereka untuk kami aplikasikan dalam menyiapkan kerja kursus yang telah diamanahkan kepada kami untuk menyiapkannya dengan lebih tepat, padat serta berprestij agar kerja kursus ini lebih bermakna buat kumpulan kami. Akhir kata kami berharap segala tugasan yang diberikan kepada kami ini menepati segala kehendak yang diinginkan oleh puan pensyarah kami. Mudah-mudahan ianya dapat dimanfaatkan oleh kita semua, insyaallah.

Sekian.

1

Karaoke Bakti Sdn Bhd, Lot 42-A Jalan Sultan Omar, Bangunan Wangsa Maju, 20201 Kuala Terengganu, Terengganu Darul Iman. Tel : 09-6989897/ 6989898/ 6989899 Faks : 09-6989889/ 6989879 E-mel :http://www.karaokebakti.com.my/ Hubungi : 1. Encik Abdullah Bin Rahman Ahli Lembaga Pengarah Syarikat 2. Puan Sekian Binti Mohamed Ahli Lembaga Pengarah Syarikat Tarikh Penubuhan Syarikat : Januari 2005 Moto Syarikat : Membangun Seiring Bersama Anda

2

PERKARA

MUKA SURAT

Pengenalan Syarikat

2

Ringkasan Eksekutif

4

Latar Belakang dan Tujuan

7

Objektif

10

Analisis Pasaran

12

Pembangunan dan Pengeluaran

21

Rancangan Pemasaran

24

Rancangan Kewangan

27

Organisasi dan Pengurusan

32

Pemilikan

39

Ringkasan dan Kesimpulan

42

Penjadualan dan Peristiwa Penting

43

Rujukan dan Lampiran

44

Terima Kasih

49

3

PENGENALAN PERNIAGAAN

Maklumat Perniagaan

Nama Perniagaan

- TS KARAOKE STUDIO

Alamat Perniagaan

-

Nombor Telefon

- 012-4962336

Bentuk Perniagaan

- Memberi hiburan kepada masyarakat dengan menyanyi untuk berhibur bersama rakan atau keluarga.

Aktiviti Utama Perniagaan

- Perkhidmatan Karaoke

Tarikh Memulakan Perniagaan

- 30 DISEMBER 2017

Tarikh Perniagaan Didaftarkan

- 28 DISEMBER 2017

Nombor Pendaftaran Perniagaan

- A 50074936

Nama Bank Perniagaan

- CIMB BANK

Nombor Akaun Bank

- 241736-096-6394

Modal Perniagaan

- RM 200,000

4

MAKLUMAT USAHAWAN

Nama Penuh

- ABDUL QADIR BIN MOHAMED SUKAINI

Nombor Kad Pengenalan

- 940504-08-6419

Alamat Tetap

- 43,LALUAN WIRA JAYA TIMUR 25,TAMAN RAPAT KOPERASI,31350,IPOH,PERAK

No.Telefon

- 012-4962336

Tarikh Lahir

- 04.05.1994

Umur

- 17

Kelulusan Akademik

- Spm,Sijil Pengurusan Perniagaan,Sijil Automotif Kenderaan Dan Sijil Automotif Elektrik.

Kursus Yang Dihadiri

- Seminar Pengurusan Perniagaan Pada Peringkat Sekolah

Kemahiran

-Menguruskan perniagaan dan boleh berkomunikasi dengan petah bercakap dan bijak memikat hati pelanggan.

Pengalaman

- Menjadi ketua di bahagian retail di Sunway Lost World Of Tambun(Sebuah Water Park).Membantu menguruskan perniagaan bapa didalam bidang Makanan dan Minuman di sebuah cafe di Seri Iskandar.

5

Ringkasan Eksekutif Perniagaan ini memberi perkhidmatan hiburan karaoke untuk sesebuah keluarga dan tarikan pelancong asing dengan kualiti bunyi dan keadaan menarik dan sangat memuaskan dan pihak kami mempunyai tenaga kerja yang sangat mahir serta berpengalaman dalam bidang hiburan karaoke. Perniagaan ini juga sering membantu masyarakat miskin dan anak-anak yatim disekitar kawasan ipoh. Selain itu perniagaan ini menjana pendapatan sampingan dalam menyediakan sistem audio untuk majlis perkahwinan dan majlis-majlis besar. Akhir sekali berfungsi sebagai perniagaan yang membantu Bumiputera untuk lebih maju dan berdaya saing bagi menampakkan kelebihan rakyat bumiputera.

OBJEKTIF PERNIAGAAN Bagi membantu anak-anak yatim dengan menyalurkan bantuan setiap 50sen untuk setiap jam pelanggan berkaraoke akan di berikan kepada persatuan anak-anak yatim. Membantu golongan fakir miskin dengan menyalurkan bantuan sama ada dalam bentuk wang atau makanan. Untuk memberi perkhidmatan hiburan keluarga dan orang awam sebagai tempat untuk menghilangkan tekanan dan sebagai pusat hiburan untuk keluarga bergembira Menarik pelancong dalam negara atau luar negara dengan memberi perkhidmatan terbaik dan berkualiti .

6

Bagi mengurangkan risiko tekanan jiwa dikalangan masyarakat dengan menyanyi dan berhibur di pusat karaoke kami.

Ringkasan perniagaan Keperluan orang dalam bidang hiburan telah berkembang dengan pesat, terutama di bandar-bandar besar, banyak pusat hiburan baru muncul yang boleh kita ramalkan bahawa orang memerlukan tempat untuk melepaskan rutin harian yang membosankan. "TS Karaoke Studio" adalah satu tempat yang boleh menjadi pilihan untuk bersantai dengan keluarga, sahabat, pasangan, atau rakan kerja sambil menyalurkan bakat dan hobi menyanyi. "TS Karaoke Studio" menyediakan kemudahan dan kualiti perkhidmatan yang sangat memuaskan dan mewah, tetapi pada harga yang berpatutan oleh semua kalangan. Dengan perkhidmatan yang sopan tetapi tegas dan cerah, "TS Karaoke Studio" jauh dari kesan hiburan malam yang dapat bertanding dan berkembang di tengah-tengah penduduk bandar Padang yang sebenarnya masih tebal dengan adat dan budaya. Di samping menyediakan perkhidmatan hiburan, perniagaan karaoke juga menyediakan perkhidmatan makanan dan minuman supaya pelanggan akan merasa lebih dimanjakan. "TS Karaoke Studio" akan ditubuhkan pada awal tahun 2018 yang terletak di pusat membeli-belah yang terletak di Jalan Dr. Hamka, Air Tawar, Padang. Lokasi ini sangat strategik kerana ia terletak di kawasan yang berdekatan dengan pejabat, hotel, penduduk kediaman, pusat pendidikan dan akses trafik yang mudah dan lancar. Kawasan bangunan yang akan digunakan adalah kira-kira 200 m2, yang terdiri daripada 8 bilik standard dengan kapasiti 4-5 orang dan 2 bilik VIP dengan kapasiti 20-25 orang. Dengan pelaburan yang diperoleh daripada modal dan pelabur mereka sendiri, "TS Karaoke Studio" diuruskan oleh seorang

7

pengurus yang dibantu oleh 14 pekerja yang berkelayakan. Satu perniagaan yang mudah untuk dikendali tetapi penggunaan modal yang tinggi. Perniagaan ini mudah untuk dikendali kerana perniagaan karaoke ini tidak memerlukan pembelian barang berulang kali dalam masa jangka yang panjang keuntungan yang tinggi. Selain itu, ianya hanya memberi kepuasan kepada pelanggan dalam memberi perkhidmatan karaoke yang terbaik.

Perancangan masa pendek Perniagaan yang membuat pertumbuhan duit dalam masa yang agak singkat dan tidak memerlukan masa yang lama iaitu lebih dari (2 tahun) untuk pengembalikan modal ia hanya memerlukan masa dalam 1 tahun atau 1 tahun setengah.

Perancangan masa pertengahan Dalam rancangan masa pertengahan (mid term) perniagaan karaoke sudah berkembang maju dan boleh diperbaiki segala kelemahan pusat karaoke.Pada masa yang sama perancangan masa pertengahan untuk pusat karaoke ini sudah dalam keadaan yang sudah stabil iaitu kewangan yang stabil dan bilangan pelanggan yang makin ramai dan sudah ada yang menjadi pelanggan tetap dalam jangka masa iaitu 6 bulan dari pembukaan pusat karaoke.Dan akan dijadikan tempat untuk memusing modal untuk memperniagaan lain.

Perancangan masa panjang Dalam perancangan masa panjang pula pusat karaoke ini juga boleh dibuat sebagai perniagaan utama dalam negeri iaitu perniagaan yang membawa nama dalam negeri

8

perak membolehkan pusat karaoke ini berkembang dan mempunyai cawangan diseluruh Malaysia dan mungkin di luar negara.Selain boleh dijadikan perniagaan utama ianya juga membolehkan syarikat menambahkan baikkan lagi reputasi syarikat untuk menarik pelabur dalam negara mahupun luar negara dan ia juga boleh dijadikan sebagai penjenaam dalam sesuatu produk iaitu baju,kasut,beg,topi dan memudahkan syarikat meminjam wang dari pihak bank untuk menaiktaraf projek dan bisnes lain.

Latar Belakang dan Tujuan Hiburan untuk orang hari ini adalah keperluan asas yang mesti dipenuhi, terutama bagi mereka yang berada di kelas menengah dan ke atas. Keperluan hiburan untuk membebaskan salah seorang daripada mereka adalah dengan menyanyi, terutama bagi mereka yang menyanyi. Bagi masyarakat kelas menengah dan atas, hiburan bersamaan dengan memenuhi keperluan asas seperti pakaian, makanan, dan papan. Dengan mengambil kira keperluan komuniti sedemikian, kami menyaksikan peluang pelaburan yang menjanjikan dari bidang perniagaan yang dipilih, jadi kami membuat keputusan untuk mendirikan sebuah tempat karaoke yang memberikan keselesaan dan kepuasan kepada pelanggan. Nyanyian tidak mempunyai musim ini sehingga tidak perlu bimbang waktu manusia akan bosan menyanyi. Nyanyian adalah antara yang Tuhan anugerahkan kepada manusia dan akan terus dicari oleh manusia sepanjang tamadunnya. Manusia dilengkapi dengan keupayaan untuk mencipta lagu yang dinyanyikan dalam pelbagai cara dari semasa ke semasa. Lagu-lagu baru ini akan sentiasa membuat orang menyanyi. Oleh itu, karaoke akan menjadi perniagaan yang sangat menguntungkan dan mempunyai prospek

9

ke hadapan yang sangat baik. Oleh itu, selagi orang tidak pernah lelah nyanyian maka tempat karaoke akan sentiasa ramai untuk dikunjungi. Tempat karaoke kami dinamakan "TS Karaoke Studio". Kami berharap selepas pelanggan menikmati perkhidmatan yang kami sediakan dapat memberikan kegembiraan baru, minda lebih segar jadi selain beban rutin yang telah hidup sebelum ini. Dalam perniagaan ini, kami memberi tumpuan kepada kepuasan pelanggan dan kemudahan dengan menyediakan kualiti yang terjamin dan harga yang kompetitif. Menggunakan teknologi canggih berbanding dengan tempat karaoke yang lain, seperti penggunaan papan kekunci tanpa wayar, supaya pelanggan yang datang tidak perlu bergerak jika anda mahu menukar lagu untuk dinyanyikan.

10

Objektif Objektif syarikat dari segi reka cipta (creation) adalah berlandaskan daripada perkhidmatan yang diberikan kepada masyarakat. Iaitu dengan mempelbagaikan corak perkhidmatan bagi memuaskan hati pelanggan. Dari segi untuk terus hidup (survival) dengan menetapkan harga yang berpatutan yang mungkin disebabkan persaingan yang terlampau sengit di pasaran. Dari segi keuntungan pula, syarikat telah menetapkan harga agar dapat memaksimumkan keuntungan dengan cara membuat anggaran terhadap permintaan dan kos. Dengan itu harga yang di pilih lazimnya adalah tinggi yang membolehkan perniagaan memaksimumkan keuntungan dan memantapkan pengaliran tunai atau pulangan ke atas pelaburan. Objektif ini biasanya adalah untuk jangka masa yang pendek iaitu untuk merebut peluang bagi mendapatkan keuntungan yang maksimum semasa tahap persaingan masih lagi rendah. Dari segi jangka masa, objektif ini terdiri daripada objektif jangka pendek dan jangka panjang. Objektif jangka pendek ialah hasil yang boleh dicapai dalam masa 1 tahun. Contohnya hasil yang diperolehi adalah keuntungan bersih apabila telah ditolak dengan pemiutang dan overdraf dari bank atau institusi kewangan. Bagi jangka masa panjang pula ia memerlukan lebih daripada 1 tahun untuk mendapatkan hasil. Biasanya antara jangka masa 3 hingga 5 tahun. Dalam jangka masa ini syarikat dapat melihat keuntungannya apabila hutang pinjaman telah langsai di bayar pada masa yang ditetapkan. Dari segi pengukuran, sesuatu objektif boleh diukur dari sudut kuantitatif dan kualitatif. Contoh ukuran kuantitatif ialah pulangan atas jualan, pulangan atas ekuiti atau

11

pusing ganti pekerja. Ukuran kualitatif pula biasanya merupakan penanda kecekapan bagi syarikat. Ukuran ini menunjukkan syarikat menggunakan sumber-sumber yang diperuntukkan dengan cekap tanpa pembaziran semasa menghasilkan output. Contohnya margin kasar (yang menunjukkan kos perkhidmatan yang ditawarkan dan harga upah perunding langsung sebagai peratusan daripada (jualan). Margin kasar yang tinggi menunjukkan tahap kecekapan yang tinggi kerana kos lebih rendah daripada pendapatan dan sebaliknya.

12

Analisis Pasaran a. Pasaran keseluruhan Jumlah keseluruhan saiz pasaran bagi syarikat ialah pada peringkat permulaan pengoperasian adalah berskala sederhana kerana terletak di lokasi yang yang strategik iaitu kawasan bandar yang dipenuhi dan dikeliling oleh masyarakat dan pengguna. Walaupun masih baru, tetapi pihak syarikat berkeyakinan tinggi bahawa permintaan dari segi perkhidmatan yang dikeluarkan oleh syarikat kami mendapat sambutan hangat di kalangan masyarakat. Ini kerana keadaan atau keperluan orang dalam bidang hiburan telah berkembang dengan pesat, terutama di bandar-bandar besar, banyak pusat hiburan baru muncul yang boleh kita ramalkan bahawa orang memerlukan tempat untuk melepaskan rutin harian yang membosankan. Di samping itu, kami melihat tidak banyak firma yang membuka perniagaan jenis perkhidmatan ini, jika ada pun tidak banyak sesuatu kawasan tersebut. Tetapi syarikat telah merangka strategi agar ia berjalan dengan teratur dan lebih tersusun kerana berkemungkinan pada masa dan tahun yang akan datang kadar pertumbuhan perkhidmatan jenis ini akan meningkat. Persaingan utama berkemungkinan juga datangnya daripada syarikat-syarikat baru yang dibuka ataupun syarikat-syarikat yang telah sedia ada yang telah dikendali oleh pakar-pakar dalam bidang tersebut. Oleh itu kami telah membuat penganalisisan data untuk perjalanan syarikat iaitu dari segi kualiti perkhidmatan, harga, strategi pasaran, persaingan dan trend masa depan. Dengan itu, kami perlu membuat

13

sasaran jualan sendiri dari segi jumlah dan nilai perkhidmatan yang diberikan mengikut pertimbangan teknikal dan kewangan. Pembahagian pasaran ini juga dibuat melalui ujian pasaran (market test) yang dilaksanakan dengan bantuan konsultan pasaran. Melihat dari lokasi kami beroperasi, kedudukan pasarannya tidak tergugat kerana terletak di tengah-tengah kawasan bandar dan dikelilingi masyarakat sekelilingi dan mudah untuk ditemui. Pada permulaan operasi perniagaan ini kami lebih tertumpu pada kawasan setempat kerana modal permulaan yang kecil tetapi syarikat mempunyai misi dan visi dalam jangka masa 5 tahun ke atas, pasaran syarikat kami akan meningkat keseluruh peringkat kebangsaan dan seterusnya ke peringkat global dengan menggunakan prospek-prospek perniagaan yang telah ditetapkan pihak syarikat. b. Pasaran khusus Dalam meganalisis pasaran, syarikat telah membuat sasaran yang lebih khusus untuk memasarkan perniagaan kami iaitu perkhidmatan juru runding peribadi. Antara sasaran pengguna perkhidmatan ini ialah :i.

Individu

ii.

Keluarga

iii.

Pekerja Dengan melihat keadaan sekarang, pihak syarikat dapat menggambarkan

bahawa skop perkhidmatan ini akan berkembang dan tumbuh dengan drastik. Ini kerana dalam senario alaf baru ini, masyarakat perlu membuat anjakan paradigma dengan memberi perhatian kepada perkhidmatan ini untuk mengimbangi kehidupan sosiobudaya mereka agar lebih baik. Syarikat juga telah meramal

14

bahawa banyak firma akan membuka perniagaan jenis ini, jadi pihak syarikat telah bersiap sedia dengan pelbagai strategi perniagaan terutamanya dalam pemasaran. Antaranya :1) Memberikan perkhidmatan yang cepat, tepat dan telus. 2) Sentiasa membuat jualan promosi pada hari-hari tertentu. 3) Sentiasa meningkatkan kecekapan perkhidmatan. Dari segi pelanggan atau pengguna, mereka lebih mengetahui faedah-faedah daripada perkhidmatan ini. Kewujudan perkhidmatan ini di pasaran disebabkan oleh wujudnya permintaan daripada masyarakat sekeliling yang mahukan keseronokan yang merupakan satu keperluan atau kehendak yang tidak terbatas. Perkhidmatan ini disediakan tidak mengira golongan sama ada atasan mahupun bawahan. Oleh itu, masyarakat tidak perlu takut atau segan untuk mendapatkan perkhidmatan tersebut. Malah, syarikat telah menetapkan beberapa tingkat harga mengikut keperluan dan kehendak pengguna iaitu harga diskaun, harga diskriminasi, harga promosi, harga geografi dan harga psikologikal. c. Faktor persaingan Setiap perniagaan yang wujud ada persaingannya, tidak kira kecil atau besar perniagaan tersebut. Bagi perkhidmatan yang dikeluarkan oleh pihak kami, ia wujud persaingan yang kecil pada masa sekarang tetapi ia akan cepat berkembang pada masa akan datang. Ini kerana disebabkan oleh beberapa faktor. Antaranya :i.

Modal yang sedikit untuk permulaan perniagaan.

ii.

Permintaan yang tinggi daripada masyarakat.

15

iii.

Lahirnya ramai tenaga pakar dan professional dalam bidang ini pada masa akan datang.

iv.

Galakan kerajaan menyeru bumiputera membuka perniagaan pada masa kini. Oleh itu,pelbagai strategi dirancang untuk menarik minat masyarakat ataupun

pengguna terhadap perkhidmatan yang ditawarkan oleh syarikat. Antaranya :(1) Membuat pengiklanan bagi mempromosikan perkhidmatan yang ditawarkan melalui media cetak dan elektronik. (2) Memberi insentif kepada pengguna yang kerap. Contohnya, harga diskaun, kupon, hadiah percuma dan sebagainya. (3) Sentiasa membuat publisiti kepada pengguna agar mudah mendapat informasi terkini tentang perkhidmatan yang ditawarkan. Pihak syarikat juga melihat dari segi kuasa pembeli dan perkhidmatan pengganti, halangan kemasukan dalam sesuatu perniagaan dan keadaan persaingan dalam industri untuk menganalisis pasaran. Kuasa pembeli terletak pada pengguna. Oleh itu hak atau keistimewaan pengguna harus dijaga. Dari segi perkhidmatan pengganti pula, ia tidak kurang hebatnya kerana firma ini akan cuba menarik pelanggan atau pengguna sedia ada untuk mencuba perkhidmatan mereka. Oleh itu, pelbagai insentif harus diberi kepada pelanggan tetap. Keadaan persaingan dapat diatasi kerana pelbagai strategi telah dirancang oleh pihak syarikat dalam menangani masalah ini. Antaranya :i.

Fahami apakah yang benar-benar dikehendaki oleh pelanggan.

ii.

Kesediaan mengambil risiko.

16

iii.

Memberi layanan dan perhatian seistimewa mungkin.

iv.

Kenalpasti apa yang diperlukan oleh pelanggan dan sebagainya. Untuk mencapai strategi tersebut, syarikat haruslah ada kekuatannya yang

tersendiri seperti :(1) Mengambil berat mengenai kualiti perkhidmatan kerana mempunyai tenaga pakar yang ramai. (2) Bertindak dengan pantas. Contohnya bersikap proaktif. (3) Sumber modal yang kukuh. (4) Lokasi yang strategik. (5) Tenaga kerja yang cemerlang Bagi syarikat persaingan pula mungkin sukar untuk masuk ke pasaran perniagaan ini kerana :i.

Sukar untuk mendapat kepercayaan daripada pengguna kerana pengguna telah menggunakan perkhidmatan yang tersedia ada dan terbukti akan keberkesanannya.

ii.

Perlukan modal yang tinggi untuk memperkenalkan perkhidmatan kepada pelanggan baru.

iii.

Kekurangan tenaga kerja yang mahir dan sebagainya.

d. Pengaruh persekitaran makro Untuk melihat dan mengenalpasti peluang-peluang perniagaan bergantung kepada sejauh mana kita peka dan memberi perhatian kepada perkembangan yang berlaku dalam bidang politik, ekonomi, sosial, budaya, teknologi, serta trend-

17

trend semasa dan masa depan. Oleh itu, syarikat kami telah membuat tinjauan persekitaran (environmental scanning) yang kemudiannya diperincikan lagi bagi menyediakan pelbagai opsyen dari segi idea-idea projek tersebut. i.

Persekitaran politik. Iklim politik merupakan satu unsur terpenting dalam pembangunan ekonomi sesebuah negara. Kestabilan politik di negara ini adalah stabil dan aman damai serta tiada gangguan daripada anasir-anasir luar. Maka amat mudah untuk menjalankan aktiviti perniagaan. Pihak kerajaan juga memberi galakan untuk melahirkan usahawan yang berjaya. Pelbagai aktiviti dan intensif yang diberikan. Antaranya penyediaan sumber modal melalui Tabung Usahawan Baru, penyediaan tempat perniagaan melalui Majlis Tempatan, UDA, latihan dan kemahiran seperti MARA dan sebagainya. Amalan demokrasi yang menjadi landasan kepada negara ini telah membawa kesejahteraan negara ini. Oleh itu, tiada masalah, malah lebih mudah untuk memulakan perniagaan.

ii.

Persekitaran ekonomi Analisis ekonomi merupakan aspek penting dalam membantu untuk kenalpasti trend dan kadar pertumbuhan yang memberi kesan kepada perniagaan. Oleh itu, kajian mengenai kedudukan dan tahap ekonomi dari segi pendapatan perkapita, kadar pertumbuhan tahunan, pendapatan semasa, kadar simpanan, pembahagian pendapatan, kadar faedah semasa, kedudukan kecairan ekonomi dan kemudahan kredit akan tentukan ia kondusif untuk membuat pelaburan dan menubuhkan projek.

18

Selain itu keupayaan syarikat membuat unjuran prospek pertumbuhan ekonomi adalah untuk kenalpasti peluang-peluang perniagaan yang timbul daripada trend masa depan tersebut. Semasa ekonomi mengembang sudah tentunya lebih kondusif kepada pertumbuhan projek begitu juga sebaliknya. Justeru itu, syarikat harus peka kepada keadaan ekonomi semasa bagi mengelakkan risiko kerugian. Oleh itu, untuk mendapat data dan maklumat yang tepat dan terperinci dalam menganalisis prospek dan peluang-peluang perniagaan, pihak syarikat sentiasa mendekatkan diri dengan jadatan perangkaan, bank negara yang biasa mengeluarkan angka-angka ekonomi dan laporan perdagangan negara. Perangkaan yang dikeluarkan bukan sahaja berkaitan dengan ekonomi nasional malah perkembangan yang berlaku antara wilayah,negeri dan juga daerah yang boleh menunjukkan trend semasa dalam bidang tertentu. Oleh itu, syarikat dapat merangka prospek perniagaan yang mudah, jelas dan tepat. Syarikat juga perlu mengkaji sumber-sumber tempatan sama ada dari segi kecukupan bekalan, kualiti dan harga yang terdapat di satu-satu kawasan. Sumber ini juga merupakan unsure penting dalam menentukan daya maju sesuatu projek terutamanya dalam perniagaan yang diceburi.

iii.

Persekitaran teknologi. Ini merangkumi perkembangan atau penemuan baru dalam bidang sains dan teknologi daripada industri elektronik, telekomunikasi, bioteknologi, teknologi informasi dan sebagainya. Dalam mengenal pasti peluang-peluang

19

perniagaan ini, pihak syarikat telah mengkaji beberapa persoalan yang boleh mencetuskan idea-idea baru sama ada sesuatu perkhidmatan tersebut dapat dibesarkan atau dikecilkan, sama ada perkhidmatan menjadi gantian untuk perkhidmatan lain atau sebagainya. iv.

Sosiobudaya. Salah satu cara untuk kenal pasti peluang-peluang perniagaan adalah dengan membuat pemerhatian dan analisis terhadap trend dan perkembangan yang berlaku dalam sosiobudaya masyarakat. Perbezaan dan persamaan antara pelbagai budaya dalam masyarakat juga memberi ruang untuk memulakan projek perniagaan. Contohnya kesibukan masyarakat pada hari ini mengejar kehidupan yang lebih moden dan terkini menyebabkan keperluan ada kehendak emosi dan spiritual mereka terabai.

v.

Demografi. Kewujudan satu-satu aktiviti perniagaan juga boleh dihasilkan daripada perubahan dalam sesebuah masyarakat. Oleh itu, pihak syarikat perlu menganalisis trend demografi yang akan memberi kesan ke atas daya maju projek seperti cirri-ciri kependudukan, kiadar kelahiran, pola pembelian dalam segmen pasaran yang pelbagai, pilihan pembelian mengikut perbezaan budaya, agama dan sebagainya. Pecahan pelbagai faktor demografi ini ditunjukkan seperti berikut :Melalui penyelidikan dan dan penelitian yang dibuat ke atas pesekitaran makro ini dapat memberikan gambaran kepada pihak syarikat bahawa keadaan adalah baik kerana semua faktor tersebut memenuhi kriteria

20

dan kehendak yang diperlukan oleh syarikat dalam membina prospek perniagaan yang lebih berdaya maju dan memperoleh unjuran perniagaan yang positif. Setiap perniagaan ada risikonya seperti inflasi dan deflasi. Oleh itu, perancangan yang baik harus direncanakan agar kerugian dapat diatasi dan keuntungan yang bakal diperolehi.

Pembangunan dan Pengeluaran Di dalam bahagian ini, kami ingin menjelaskan tentang elemen-elemen terpenting yang berkaitan dengan penyelidikan, pembangunan dan pengeluaran syarikat kami. Antara elemen-elemen tersebut ialah : a. Proses pengeluaran. Syarikat kami merupakan sebuah syarikat yang menguruskan perniagaan dari segi sistem perkhidmatan hiburan. Oleh itu, matlamat syarikat kami hanya satu iaitu ingin membantu pelanggan yang memerlukan hiburan untuk melepaskan rutin harian yang membosankan. Kami cuba mengeluarkan pelbagai sumber-sumber idea semata-mata untuk membantu pelanggan melepaskan rutin harian yang membosankan b. Sumber-sumber yang diperlukan. Antara sumber-sumber yang diperlukan oleh syarikat kami ialah berbentuk kewangan, fizikal, manusia, teknologi, sumber-sumber organisasi, reputasi untuk membolehkan syarikat dapat beroperasi dengan baik. Sumber kewangan yang diperolehi oleh syarikat adalah dari perkongsian ahli sahaja. Tetapi ia masih tak

21

mencukupi dan memerlukan pihak kami memohon pinjaman dari pihak bank untuk meluaskan perniagan kami ke pelosok negara umumnya. Selain itu, sumber manusia memainkan peranan yang penting dalam menjalankan operasi syarikat. Ini kerana perkhidmatan yang disediakan perlu kepada pekerja yang berkebolehan dan berkemahiran. Sumber teknologi juga diperlukan untuk bersaing lebih fleksibel dengan syarikat perkhidmatan yang lain. Hal ini kerana sekiranya teknologi yang rendah digunakan akan menyebabkan pelanggan tidak berminat untuk berhibur di syarikat kami. Reputasi syarikat yang baik juga mempengaruhi operasi syarikat sekiranya syarikat mendapat reputasi yang buruk, maka pelanggan tidak akan mempercayai syarikat akan menawarkan perkhimatan hiburan yang baik. Oleh yang demikian syarikat kami akan terus berusaha untuk memuaskan hati pelanggan yang ingin berhibur berkaitan khidmat yang telah kami tawarkan dan menepati moto syarikat iaitu “ Hiburan Seisi Keluarga”. Kami juga akan berusaha sedaya-upaya agar pelanggan tidak akan berasa terkilan dengan khidmat yang telah kami tawarkan kepada mereka. c. Jaminan kualiti. Dari segi jaminan kualiti bagi perkhidmatan yang ditawarkan oleh syarikat kami tidak lagi boleh dipertikaikan. Hal ini disebabkan Menggunakan teknologi canggih berbanding dengan tempat karaoke yang lain, seperti penggunaan papan kekunci tanpa wayar, supaya pelanggan yang datang tidak perlu bergerak jika anda mahu menukar lagu untuk dinyanyikan.

22

Rancangan Pemasaran Pihak kami mempunyai pekerja yang mahir dan perkhidmatan yang berkualiti serta harga yang berpatutan. Contohnya :Harga yang murah iaitu RM20.00 satu jam bersama air berkabonat dan snek untuk bilik sederhana dan RM100.00 satu jam bersama air pilihan pelanggan dan snek pada hari berkerja iaitu hari isnin hingga jumaat. Harga pada hari minggu RM25.00 satu jam bersama air berkabonat dan snek untuk bilik biasa dan RM150.00 satu jam bersama air pilihan pelanggan dan snek ringgan. Perkhidmatan yang terbaik dan mesra pelanggan Sekiranya pelanggan tidak berpuas hati boleh mengutarakan aduan mereka kepada pihak kami supaya kami memperbaikinya Mempunyai kupon karaoke dgn mendapat kupon setiap satu jam karaoke dan setelah cukup 5 kupon boleh ditebus untuk mendapat 1 jam karaoke secara percuma.

Mempunyai kad keahlian pelanggan iaitu (VIP CARD) bagi pelanggan yang mahukan pelbagai keistimewaan seperti diskaun dan pakej yang menarik yang hanya ditawarkan untuk ahli mendaftar sebagai ahli VIP

ANGARAN SYER PASARAN Hasiljualan X 100% Saiz pasaran Bulan

Hasil jualan (RM)

Syer

Januari

8,080

16.18%

Februari

11,180

22.36%

Mac

11,980

23.96%

April

12,160

24.32%

23

Mei

13,900

27.8%

Jun

26,400

52.8%

Julai

20,800

41.6%

Ogos

32,800

65.6%

September

28,800

57.6%

Oktober

35,200

70.4%

November

29,200

58.4%

Disember

46,400

92.8%

RAMALAN HASIL PERKHIDMATAN Ramalan

Hasil (RM)

1

8080

2

11,180

3

11,980

4

12,160

5

13,900

6

26,400

7

20,800

8

32,800

9

28,800

10

35,200

11

29,200

12

46,400

Jumlah

276,900

24

Perbelanjaan pemasaran Jenis perbelanjaan

Sebulan (RM)

Setahun (RM)

Aset bukan semasa Papan tanda perniagaan Perabot

15,000

Sistem audio

40,000

1,000

Vakum

500

Penyaman Udara

5,000

Kelengkapan

1,000

Lain-lain perbelanjaan Kad perniagaan

200

Lesen Lagu

20,000

Pengubahsuaian

20,000

Risalah

450

Deposit Sewa bangunan

4 bulan deposit 1500x4 10

Alat tulis

6,000 120

Lesen Perniagaan

800

Pendaftaran perniagaan

1300

Jumlah

108,270

25

RANCANGAN OPERASI Carta Aliran Proses

1.Pelanggan mendapat tahu tentang perniagaan baru ini.

2.Pelanggan akan datang ke tempat karaoke kami.

6.Setelah selesai tempoh karaoke yang telah Dipilih pelanggan dari pakej yang dipersetujui. pelanggan kekaunter pembayaran dan membayarnya 3.Pelanggan akan pergi. menanyakan berapa harga dan apakah pakej yang ada di karaoke kami.

5.Pelanggan akan diajar cara-cara menggunakan remote karaoke

4.Setelah dipersetujui pelanggan akan dibawa kebilik karaoke yang telah disediakan mengikut pelanggan dari pakej yang telah kami tawarkarkan

26

RANCANGAN KADAR HASIL OPERASI

Bulan

Hari Biasa (Jam) Bilik Biasa dan Bilik VIP

Hujung minggu (JAM)Bilik Biasa dan Bilik VIP

Jumlah (RM)

Januari

51

40

8,080

Februari

56

42

11,180

Mac

61

53

11,980

April

63

58

12,160

Mei

73

61

13,900

Jun

210

83

26,400

Julai

80

88

20,800

Ogos

189

82

32,800

September

105

86

28,800

Oktober

165

90

35,200

November

150

90

29,200

Disember

255

114

46,400

2,315/ Jam Setahun

27

RANCANGAN ORGANISASI CARTA ORGANISASI Pengurus

Pekerja 2 Orang Sahaja JAWATAN DAN SPESIFIKASI TUGAS Jawatan Pengurus

Pekerja

Tugas dan tanggungjawab -Merancang dan mengurus perniagaan agar perniagaan berjalan dengan lancar serta tidak menghadapi sebarang masalah -Menyediakan anggaran perbelanjaan dan penerimaan serta mengawal alir masuk keluar wang tunai -Menolong pengurus memberikan perkhidmatan terbaik bagi keselesaan pelanggan

TENAGA PEKERJA OPERASI Jawata n

Bil pekerja

Upah bulanan (RM)

KWSP (13%) (RM)

PERKESO (2%) (RM) 40.00

Pengurus

1

2000.00

260.00

Pekerja

2

800.00x2

104.00x2

Jumlah (RM)

2300.00

16.00x2

1840.00

Jumlah

4140.00

28

OVERHEAD OPERASI/PENGELUARAN BUTIRAN

JUMLAH SEBULAN

AIR

RM 200.00

ELEKTRIK

RM 1000.00

TELEFON

RM 120 JUMLAH

RM 1320.00

KEPERLUAN BAHAN MAKANAN DAN MINUMAN JENIS

HARGA (RM/SEBULAN)

AIR BERKARBONAT

RM50.00

SNEK RINGAN

RM50.00

JUMLAH

RM100.00

29

PELAN SUSUR ATUR RUANG OPERASI

30

ANGGARAN PERBELANJAAN OPERASI(SETAHUN) JENIS PERBELANJAAN

SEBULAN (RM)

SETAHUN (RM)

Aset Bukan Semasa Perabot

RM 15,000

Kelengkapan

RM 1,000

Papan tanda

RM 1,000

Vakum

RM500

Sistem Audio

RM30,000

Penyaman Udara

RM5,000

Pengubahsuaian

RM20 ,000

Lain-lain Perbelanjaan Gaji pengurus

RM 2,300

RM 27,600

Gaji pekerja

RM 1,840.00

RM 22,080

Alat tulis

RM 10.00

RM 120

Sewa

RM 1,500.00

Pendaftaran perniagaan

RM 18,000 RM 1,300

Risalah

RM 450

Lesen perniagaan

RM 800

Lesen Lagu

RM 20,000

Kad perniagaan

RM 200 Jumlah

RM163,050

31

PERBELANJAAN PENTADBIRAN JENIS PERBELANJAAN

SUSUT NILAI 10% (RM)

PSN (RM)

SEBULAN (RM)

SETAHUN (RM)

ASET BUKAN SEMASA Penyaman Udara

500

500

4500

Perabot

1,500

1,500

13,500

Sistem Audio

4,000

4,000

36,000

Papan Tanda Perniagaan

100

100

900

Vakum

50

50

450

Kelengkapan

100

100

900

Lain-lain Perbelanjaan Sewa

1500

18,000

Gaji Pengurus

2300

27,600

Gaji Pekerja

1840 (600x2)

22,080

Pendaftaran Perniagaan

1,300

Lesen Lagu

20,000

Alat Tulis

120

Lesen Perniagaan

800

JUMLAH

146,150

32

RANCANGAN KEWANGAN

KOS PERLAKSANAAN PROJEK Kos pelaksanaan Projek

RM

RM

Perbelanjaan Aset Bukan Semasa Perabot Kelengkapan Papan Tanda Vakum Sistem Audio Penyaman Udara Pengubahsuaian

15,000 1,000 1,000 500 40,000 5,000 20 ,000

82 ,500

1,500 2,300 1,840 10 200 1000 120

6 ,970

20,000 450 200 1300 800

22 ,750

Perbelanjaan Bulanan Sewa Gaji Pengurus Gaji Pekerja Alat tulis Bil Air Bil Elektrik Bil Telefon Kedai Lain-lain Perbelanjaan Lesen Lagu Risalah Kad Perniagaan Pendaftaran Perniagaan Lesen Perniagaan Perbelanjaan Luar Jangka (5%)

JUMLAH KESELURUHAN KOS

5,611

RM117,831

33

SUMBER PEMBIAYAAN SUMBER

RM

MODAL SYARIKAT TUNAI

RM 120000

JUMLAH

RM 120000

PENYATA PENDAPATAN PENYATA PENDAPATAN BAGI TAHUN BERAKHIR 31 DISEMBER 2011 RM Hasil Perkhidmatan

RM 276,900

PERBELANJAAN : Kad Perniagaan Risalah Sewa Gaji Pengurus Gaji Pekerja Alat Tulis Bil Air Bil Elektrik Bil Telefon Kedai Pendaftaran Perniagaan Lesen Perniagaan Lesen Lagu

200 450 18,000 27,600 22,080 120 200 1000 120 1,300 800 20,000

Susut Nilai- papan tanda - perabot - kelengkapan - Sistem Audio - Penyaman udara

900 13,500 900 36,000 4500

Perbelanjaan Luar jangka

7,383.5

155,053.5 Untung Bersih

121,846.5

34

KUNCI KIRA-KIRA PADA 31 DESEMBER 2010 RM

RM

ASET BUKAN SEMASA Kelengkapan Tolak : PSN Papan Tanda Perniagaan Tolak: PSN Perabot Tolak: PSN System Audio Tolak: PSN Penyaman Udara Tolak: PSN Vakum Tolak: PSN

1,000 100 1,000 100 15,000 1,500 40,000 3,000 5,000 500 500 50

ASET SEMASA Tunai di tangan

120,000

Modal Kerja

96,831

EKUITI PEMILIK Modal Untung Bersih Setahun

120,000 82,425

35

RANCANGAN KEWANGAN BELANJAWAN TUNAI BAGI TAHUN BERAKHIR 31 DISEMBER 2011 BUTIRAN

Penerimaan Modal Hasil Perkhidmatan Jumlah Penerimaan Pembayaran Perbelanjaan pemasaran: Papan Tanda Vakum Sistem Audio Penyaman Udara Pengubahsuaian Lesen Lagu Lesen Perniagaan Risalah Kad Perniagaan Perbelanjaan Operasi Sewa Gaji Pengurus Gaji Pekerja Bil Air Bil Elektrik Bil Telefon Kedai Pendaftaran Perniagaan Perbelanjaan Organisasi: Kelengkapan Perabot Alat tulis

BULAN

JUMLAH

Jan

Feb

Mac

Apr

Mei

Jun

Julai

Ogos

Sept

Okt

Nov

Dis

120,000 8,080

11,180

11,980

12,160

13,600

26,400

20,800

32,800

28,800

35,200

29,200

46,400

120,000 276,900

128,080

11,180

11,980

12,160

13,600

26,400

20,800

32,800

28,800

35,200

29,200

46,400

396,900

1,500 2,300 1,840 200 1,000 120 1,300

1,500 2,300 1,840 200 1,000 120 1,300

1,500 2,300 1,840 200 1,000 120 1,300

1,500 2,300 1,840 200 1,000 120 1,300

1,500 2,300 1,840 200 1,000 120 1,300

1,500 2,300 1,840 200 1,000 120 1,300

1,500 2,300 1,840 200 1,000 120 1,300

1,500 2,300 1,840 200 1,000 120 1,300

1,500 2,300 1,840 200 1,000 120 1,300

1,500 2,300 1,840 200 1,000 120 1,300

1,500 2,300 1,840 200 1,000 120 1,300

1,500 2,300 1,840 200 1,000 120 1,300

1,000 15,000 10

10

10

10

10

10

10

10

10

10

10

10

5,611

413.5

413.5

413.5

413.5

413.5

413.5

413.5

413.5

413.5

413.5

413.5

117,821

8,683.5

8,683. 5

8,683.5

8,683.5

8,683.5

8,683.5

8,683.5

8,683.5

8,683.5

8,683.5

8,683.5

212,449.5

10,259

2,496.5

3,296. 5

3,476.5

4,916.5

17,716. 5

12,116. 5

24,116. 5

20,116. 5

26,516. 5

20,516. 5

37,716. 5

178,344

1000 500 40,000 5,000 20,000 20,000 800 450 200

Perbelanjaan Luar Jangka 5% Jumlah Pembayaran

Baki Akhir

36

Pemilikan. a. Bentuk Perniagaan. Bentuk

perniagaan

syarikat

kami

ialah

perkongsian.

Perniagaan

perkongsian ialah perniagaan yang dimiliki di antara 2-50 orang bertujuan untuk mendapatkan keuntungan atau sebarang faedah. Perniagaan perkongsian dikatakan lebih besar daripada perniagaan tunggal kerana mempunyai lebih daripada 4 orang pemilik. Dengan itu, ia boleh mengumpulkan banyak modal, idea serta kreativiti untuk menguruskan perniagaan dengan teratur dan baik. Perniagaan perkongsian mempunyai perjanjian perkongsian yang antara lain mengandungi butiran seperti : 1. Nama perniagaan dan firma perniagaan 2. Cukai perniagaan beroperasi 3. Jenis perniagaan 4. Jangka masa perniagaan beroperasi 5. Nama rakan kongsi dan jumlah modal yang mereka sumbangkan dalam perniagaan 6. Kerja dan tugas setiap rakan kongsi 7. Jumlah harta yang mereka boleh keluarkan daripada perniagaan untuk kegunaan peribadi 8. Jumlah modal pusingan 9. Prosedur pembubaran perniagaan 10. Peratus keuntungan yang perlu diagihkan antara rakan kongsi.

37

Butiran-butiran lain dalam perjanjian perkongsian bergantung kepada persetujuan bersama oleh rakan kongsi. Biasanya perniagaan perkongsian terlibat dengan industri

peruncitan,

restoran,

perundangan,

pengangkutan,

perkhidmatan

profesional dan sebagainya. Antara kelebihan perniagaan perkongsian ialah: i.

Ia mudah ditubuhkan jika dibandingkan dengan perniagaan perbadanan kerana tidak banyak prosedur yang perlu dipatuhi.

ii.

Modal perkongsian lebih banyak jika dibandingkan dengan perniagaan tunggal, oleh itu ia lebih mudah berkembang.

iii.

Kemahiran pengurusan lebih banyak kerana ramai yang terlibat sebagai rakan kongsi boleh menyumbangkan idea dan pandangan untuk pengurusan perniagaan.

iv.

Cukai dikenakan terhadap pemilik perniagaan sebagai pendapatan individu dan bukan sebagai pendapatan perniagaan. Setiap rakan kongsi perlu mengisytiharkan pendapatannya hasil keuntungan perniagaan perkongsian

dan

mereka

akan

dicukai

berasingan

(berpandukan

pendapatan individu. Cukai syarikat yang dikenakan ke atas perniagaan perkongsian.) v.

Status perundangan perkongsian besar kerana ia mempunyai perjanjian jika dibandingkan dengan perniagaan tunggal dan perniagaan perkongsian perlu mendaftar di bawah Akta Pendaftaran Perniagaan 1956 dan Akta Perkongsian 1961.

38

b. Kedudukan Ekuiti

ASET TETAP EKUITI PEMILIK

MODAL

ASET BERUBAH

LIABILITI

PEMBIAYAA N MODAL

39

Ringkasan dan Kesimpulan. Secara tuntasnya, perkhidmatan syarikat kami merupakan perkhidmatan yang terbaik berbanding perkhidmatan syarikat-syarikat lain. Pakar-pakar syarikat kami akan cuba memberikan khidmat kepakaran mereka yang terbaik kepada para pengguna atau klien yang ingin mendapatkan khidmat dari syarikat kami. Klien tidak perlu berasa malu untuk menceritakan masalah mereka kepada pakar-pakar kami kerana sudah menjadi etika kerja pakar-pakar kami merahsiakan masalah yang dikongsikan kepada kami. Selain itu juga, klien akan berasa lebih celik akal setelah membuat sesi kaunseling dengan pakar-pakar kami yang cukup terlatih. Sejajar dengan moto syarikat kami iaitu ‘Membangun Seiring Bersama Anda’, syarikat kami akan cuba pelbagai kaedah dan teknik yang difikirkan sesuai untuk membantu klien. Arah tuju syarikat pula ialah menjadikan perkhidmatan ini terus mara ke hadapan seterusnya syarikat kami dapat tersenarai di bursa saham. Kami juga akan melakukan strategi-strategi yang membina untuk menaikkan perkhidmatan yang ditawarkan ke persada antarabangsa. Kesimpulannya, syarikat yang bakal kami jalankan sememangnya lebih berpotensi untuk lebih maju pada era global pada masa kini. Kami juga akan membuat pemantauan dari masa ke masa agar perkhidmatan kami lebih mendapat sambutan baik dalam negeri ini mahupun luar negeri. Matlamat kami ialah ingin membantu individu yang mengalami kekeliruan tentang personaliti mereka demi mencapai misi dan visi syarikat. Oleh itu, kami mengharapkan agar segala bentuk pinjaman yang kami perlukan

40

akan dapat dipertimbangkan oleh pihak atasan kerana syarikat yang bakal kami wujudkan ini sememangnya terbukti akan kejayaannya.

Penjadualan dan Peristiwa Penting.

BIL

PERISTIWA

TARIKH

1

Sumbangan modal dari rakan-rakan kongsi untuk

10- September-2004

menubuhkan syarikat. 2

Hasil kajian daripada pesaing-pesaing diperoleh

12- Oktober-2004

untuk membentuk syarikat yang lebih efektif dan fleksibel untuk mengatur strategi yang lebih kondusif. 3

Membuat sinopsis lokasi, persekitaran, untuk

15-Oktober -2004

membentuk sesebuah organisasi. 4

Tetapkan

bentuk

pemilikan

perniagaan

dan

01-November-2004

persetujuan dicapai untuk memilih perkongsian sebagai bentuk perniagaan. 5

Prosedur pemilihan pekerja untuk membantu

02-Disember-2004

jentera syarikat dalam menguruskan organisasi syarikat dan lakukan orientasi kepada pekerjapekerja baru. 6

Tertubuhnya Syarikat Perunding Jaya Bakti

01-Januari-2005

41

 Www.yahoo.com.  Www.google.com  Siri teks STPM,Pengajian Perniagaan 1, Longman.  Siri Teks STPM, Pengajian Perniagaan 2, Longman.  Rujukan Komprehensif, Pengajian Perniagaan 1, Pustaka Sarjana.  Rujukan Komprehensif, Pengajian Perniagaan 2, Pustaka Sarjana.  Siri Nota Kolej Matrikulasi Perlis, Pengurusan Perniagaan Semester 1, Kementerian Pendidikan Malaysia.  Siri Nota Kolej Matrikulasi Perlis, Pengurusan Perniagaan Semester 2, Kementerian Pendidikan Malaysia.  Contoh-contoh Business Proposal dari syarikat-syarikat milikan tunggal dan perkongsian 42

43

44

45

STESEN BAS Syarikat Kami

Hock Kee Seng Dari Kuala Terengganu ke KL POLITEKNIK

HOTEL

MYDIN

46

 AnDa BerMasALah ?????  InGInkaN KetEnaNgAn???????  IngiNkan KhiDmat NasIhAt???????  InGInkaN BiMbinGaN??????  InGiNkaN KeMajuAn DalaM HidUp????  AnDA BuNtU?????  TaK TaHu CaraNya?????

KAMI SEDIA MEMBANTU….. TIADA KEJAYAAN TANPA KEGAGALAN!!! TETAPKAN TEMUJANJI ANDA DI FIRMA KAMI!!! Perunding .Jaya Bakti Sdn Bhd, Lot 42 - A Jalan Sultan Omar, Bangunan Wangsa Maju, 20201 Kuala Terengganu, Terengganu Darul Iman. Tel : 09-6989897/ 6989898/ 6989899 Faks : 09-6989889/ 6989879 E-mel :http://www.jayabakti.com.my Isnin- Jumaat : 8.00 pagi- 4.00 petang

“MEMBANGUN SEIRING BERSAMA ANDA” 47

Presiden I ( Kaunselor Psikiatrik ) Osfarizal Bin Othman

Presiden II ( Kaunselor Keluarga ) Mimi Yuhannis Mohd Rina

Eksekutif I ( Kaunselor Korporat ) Wan Azlindawati Mohd Arbee

Eksekutif II ( Kaunselor Psikologi ) Siti Zawiyah Awang

Eksekutif Pentadbiran ( Kaunselor Sakit Tuan ) Mohd Ameerul Ashraf Che Ahzahan

Eksekutif Pemasaran ( Kaunselor Sakit Puan ) Nor Hazwani Ismail

Eksekutif Kewangan ( Kaunselor Remaja ) Nurul Huda Mohd Isa @ Salleh

Eksekutif Sumber Manusia ( Kaunselor Orang Tua ) Amylia Ahmad

Eksekutif Perkhidmatan ( Kaunselor Kanak-kanak ) Nik Samihah Nik Man

48

SEKALUNG BUDI Bersyukur kami ke hadrat ILAHI kerana dengan limpah kurnia-Nya akhirnya dapat juga kami menyiapkan laporan ini dengan sempurna dan jayanya. Ini semua adalah berkat kesungguhan kami serta bantuan dari rakan-rakan seperjuangan dan tidak lupa juga Cik Azlinzuraini bt Ahmad, pensyarah Pengurusan dan Perniagaan (PGN 3101). Sebagai menyatakan rasa terima kasih yang tidak terhingga, kami tujukan penghargaan ini khas kepada semua pihak yang telah terlibat sama ada secara langsung atau tidak langsung dalam usaha menyiapkan laporan ini. Terima kasih terutamanya adalah kepada Encik Zahari B Md.Din selaku Penolong Pengurus Pemasaran Felcra Berhad Seberang Perak dan Puan Norima, pemilik Kedai Runcit Ima kerana kerjasama dan maklumat yang lengkap serta bantuan yang telah mereka berikan. Tidak lupa juga ucapan terima kasih saya rakamkan kepada rakan-rakan sekelas yang turut membantu dan memberi sokongan kepada kami untuk memberi sepenuh komitmen terhadap tugasan ini. Akhir kata, segala pengalaman, pengetahuan, tunjuk ajar dan bantuan sama ada disedari atau tidak saya dahului dengan ucapan jutaan terima kasih yang tidak terhingga.

KESIMPULAN 49

Sebagai kesimpulannya, syarikat korporat mempunyai perbezaan yang amat ketara dari semua aspek samada aspek pengurusan kewangan, pekerja, pemasaran produk, pembekal dan produk itu sendiri. Saiz perniagaan ini sudah menunjukkan perbezaan yang mana syarikat korporat mempunyai saiz yang besar manakala milikan tunggal bersaiz kecil. Dari segi modal, syarikat korporat memerlukan modal yang besar untuk beroperasi selain berpotensi untuk berkembang berbanding milikan tunggal yang hanya beroperasi dengan modal yang kecil. Melalui jumlah modal ini juga, pulangan yang diperolehi oleh syarikat korporat seperti Felcra Berhad lebih tinggi dan hanya mengambil masa kira-kira 30 tahun untuk menjadi sebahagian daripada sumber pendapatan negara. Felcra juga merupakan salah satu penyumbang utama ekonomi negara yang berupaya meningkatkan Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK). Sebaliknya, pulangan yang diperolehi oleh perniagaan milikan tunggal kebanyakannya hanya untuk menampung kehidupan seharian dan untuk mendapat pulangan dari hasil jualan semata-mata. Matlamat mereka bukan untuk pihak lain tapi untuk menampung perbelanjaan mereka seharian di samping untuk mendapatkan sedikit keuntungan. Apa yang pasti, setiap bentuk perniagaan yang dijalankan mempunyai kelebihan dan kekurangan. Jelasnya, kejayaan sesebuah perniagaan bergantung kepada bagaimana pengusaha atau pemilik menggunakan kemahiran yang ada dalam menghadapi apa-apa cabaran dan bukannya bergantung besar atau kecilnya perniagaan tersebut.

50

51